PERSONDATAPOLITIK FOR VERISURE
Dit privatliv er meget vigtigt for Verisure.
Vores mål er, at du skal føle dig tryg, når vi behandler dine personoplysninger. Med denne persondatapolitik ("Persondatapolitik") ønsker vi at vise, hvordan vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning. Denne Persondatapolitik gælder for personer, der vælger at benytte sig af vores tjenester, herunder vores salg af produkter, relateret til hjemmealarmer og overvågningskameraer ("Tjenester").
I vores rolle som dataansvarlig, under reglerne om erhvervsmæssig vagtvirksomhed, sikrer vi, at vi kun behandler dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet i denne persondatapolitik. Vi håndterer al persondata i overensstemmelse med gældende lovgivning, herunder Databeskyttelsesforordningen, Databeskyttelsesloven, e-Privacy Direktivet, Cookiebekendtgørelsen og TV-overvågningsloven.
Du er selv dataansvarlig i de tilfælde, når vi ikke foretager alarmovervågning i kriminalitetsforebyggende øjemed med direkte tilslutning til kontrolcentral hos Verisure, dvs. hvor du benytter vores produkter og services til egne formål. Eksempler herpå kan være din egen overvågning af forretningslokaler eller hvor du selv overvåger familie, ansatte og besøgende på din ejendom. Verisure er i dette tilfælde din databehandler, som også beskrevet i aftalen mellem dig og Verisure.
For mere information om de Tjenester, du har valgt at få adgang til, og deres funktionalitet henvises til Verisures generelle vilkår og betingelser, servicevilkår, instruktioner og manualer.
Vores behandling af dine personoplysninger
Vi behandler kun dine personoplysninger, hvis det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen.
De formål, som Verisure har identificeret til behandling af dine personoplysninger, er følgende:
- For at indgå en aftale,
- For at udføre RKI-tjek på købstidspunktet,
- For at administrere aftalen, herunder betalinger,
- For at håndtere indkomne alarmer,
- For at kunne anvende kontaktpersoner ved indkomne alarmer,
- For at evaluere og følge op på vores håndtering af alarmhændelser
- For at gøre det muligt at bruge overvågningsfunktionen i boliger, grunde og andre private bygninger,
- For at yde kundeservice og teknisk support i forbindelse med vores Tjenester,
- For at sælge vores Tjenester,
- For at markedsføre vores Tjenester,
- For at kvalitetssikre, forbedre og udvikle vores Tjenester,
- For at evaluere priser og kampagner,
- For at opfylde Verisures juridiske forpligtelser,
- For at muliggøre fusioner, frasalg, omstruktureringer, reorganiseringer, opløsninger og andre salg eller overførsler af Verisures aktiver,
- For at forsvare Verisures juridiske interesser i en tvist.
Vi bruger ikke dine personoplysninger til andre uforenelige formål og opbevarer dem kun, så længe det er nødvendigt. For mere information om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, se tabellerne nedenfor.
De kategorier af personoplysninger, vi behandler, er følgende:
- Kontaktoplysninger, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
- Personnummer.
- Kontaktoplysninger på den kontaktperson, kunden har valgt, såsom navn, telefonnummer og e-mailadresse.
- Kontaktoplysninger på potentielle kunder, f.eks. navn, hjemmeadresse, telefonnummer og e-mailadresse.
- Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af din bolig.
- Demografiske data, f.eks. alder
- Husstandsrelaterede data, f.eks. antallet af voksne og børn i husstanden.
- Betalingsdata, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonumre og andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten.
- Alarmlogdata, f.eks. oplysninger om, hvornår du slår alarmen til, slår alarmen fra og al kommunikation med Verisure inden for rammerne af alarmstyring.
- Enhedsdata, f.eks. statusoplysninger om de enheder, der er installeret i husstanden, for at sikre, at de er operationelle og fungerer.
- Geolokaliseringsdata, f.eks. GPS-data fra din mobile enhed, hvis du bruger din mobile enhed og har selv aktiveret tjenesterne Verisure SOS eller Følg mig hjem.
- Adfærdsdata, f.eks. hvilke e-mails du har åbnet, og hvilke links du har klikket på.
- Godkendelsesdata, f.eks. kodeord, der er knyttet til din brugerprofil.
- Brugeroplysninger, f.eks. oplysninger om dig og de personer, der er tilknyttet din installation, og dit unikke installationsnummer.
- Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, såsom billede, video og lyd, der kan indeholde dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
- Billed- og lydmateriale under egen brug af overvågningsfunktionen i hjem, ejendom og andre private bygninger, såsom billede, video og lyd, der kan omfatte personoplysninger på personer, hvis de er inden for det overvågede område.
- Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
- RKI-oplysninger, f.eks. oplysninger om betalingsanmærkninger og tvangsauktioner.
- Følsomme personoplysninger, såsom helbredsoplysninger, hvis du frivilligt vælger at dele sådanne oplysninger, når du anser det for relevant for at få adgang til Tjenesten (f.eks. vedrørende høretab, der forhindrer dig i at høre sirenen), eller i tilfælde af en ulykke.
- Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os.
Politisk eksponeret person / Politisk eksponerede personer (PEP)
Hvis du på noget tidspunkt vurderer, at du er en såkaldt 'Politisk Eksponeret Person', beder vi dig kontakte os via webformular, for at holde dig informeret om, hvordan dine personoplysninger behandles af os.
Brug af vores Job Agent
Hvis du vælger at oprette en jobprofil eller søge job på vores hjemmeside kan du se mere om hvordan vi behandler dine personoplysninger og dine rettigheder her: Vilkår og betingelser | Karriere hos Verisure
Kontaktoplysninger
Hvis du har spørgsmål til denne Persondatapolitik, vores behandling af dine personoplysninger, eller hvis du ønsker at udøve dine rettigheder, er du velkommen til at kontakte Verisure her.
FULDSTÆNDIG PERSONDATAPOLITIK FOR KUNDER
1. GENERELT
1.1 For Verisure A/S, CVR nr. 25019202 ("Verisure"), er din personlige integritet meget vigtig. Vores mål er, at du skal føle dig tryg, når vi behandler dine personoplysninger. Med denne Persondatapolitik ("Persondatapolitik") ønsker vi at vise, hvordan vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning. Denne Persondatapolitik gælder for dig, der vælger at bruge vores Tjenester.
1.2 I tilfælde af, at du som kunde vælger at angive kontaktpersoner, behandler vi personoplysninger om disse kontaktpersoner. Hvis du angiver kontaktpersoner, antager vi, at du tidligere, som aftalt, har informeret dem om, at Verisure vil behandle deres personoplysninger i sådanne tilfælde, og at du har delt indholdet af denne meddelelse om beskyttelse af personoplysninger med kontaktpersonerne.
1.3 For yderligere oplysninger om de Tjenester, du har valgt at bruge, og deres funktionalitet henvises til Verisures generelle vilkår og betingelser, servicevilkår, instruktioner og manualer.
2. PERSONDATAANSVARLIG OG DATABESKYTTELSESRÅDGIVER
2.1 Verisure er dataansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger, når vi foretager alarmovervågning i kriminalitetsforebyggende øjemed med direkte tilslutning til kontrolcentral hos Verisure, og er dermed ansvarlig for at sikre, at behandlingen sker i overensstemmelse med gældende lovgivning. Alarmovervågningen sker i henhold til BEK nr 1408 af 04/12/2017.
2.2 Vi har udpeget en databeskyttelsesrådgiver ("DPO"), som bl.a. er ansvarlig for at kontrollere, at vores behandling af personoplysninger sker i overensstemmelse med gældende lovgivning.
2.3 Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes her eller via post på Verisure A/S, Hovedvejen 2, 2600 Glostrup., Att.: DPO Juridisk afdeling
3. VORES BRUG AF DINE PERSONOPLYSNINGER
3.1 Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
- For at indgå en kontrakt,
- For at udføre RKI-tjek på købstidspunktet,
- For at administrere aftalen, herunder betalinger,
- For at håndtere indkomne alarmer,
- For at kunne anvende kontaktpersoner ved indkomne alarmer,
- For at evaluere og følge op på vores håndtering af alarmhændelser,
- For at gøre det muligt at bruge overvågningsfunktionen i bolig, grund og andre private bygninger,
- For at yde kundeservice og teknisk support i forbindelse med vores Tjenester,
- For at sælge vores Tjenester,
- For at markedsføre vores Tjenester
- For at kvalitetssikre, forbedre og udvikle vores Tjenester,
- For at opfylde Verisures juridiske forpligtelser,
- For at muliggøre fusioner, frasalg, omstrukturering, reorganisering, opløsning og andre salg eller overførsler af Verisures aktiver,
- For at beskytte Verisures juridiske interesser i tilfælde af en tvist.
3.2. De kategorier af personoplysninger, vi behandler, er følgende:
- Kontaktoplysninger, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
- Personnummer.
- Kontaktoplysninger på den kontaktperson, som kunden har valgt, såsom navn, telefonnummer og e-mailadresse.
- Kontaktoplysninger på potentielle kunder, f.eks. navn, hjemmeadresse, telefonnummer og e-mailadresse.
- Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af din bolig.
- Demografiske data, f.eks. alder.
- Husstandsrelaterede data, f.eks. antallet af voksne og børn i husstanden.
- Betalingsdata, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonummer, banknavn eller andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten.
- Alarmlogdata, f.eks. oplysninger om, hvornår du slår alarmen til, slår alarmen fra og enhver kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmstyring.
- Enhedsdata, f.eks. statusoplysninger om de enheder, der er installeret i husstanden, for at sikre, at de er operationelle og fungerer.
- Geolokaliseringsdata, f.eks. GPS-data fra din mobile enhed, hvis du bruger din mobile enhed og har selv aktiveret tjenesterne Verisure SOS eller Følg mig hjem.
- Adfærdsdata, f.eks. hvilke e-mails du har åbnet, og hvilke links du har klikket på.
- Godkendelsesdata, f.eks. kodeord, der er knyttet til din brugerprofil.
- Brugeroplysninger, f.eks. oplysninger om dig og de personer, der er tilknyttet din installation, og dit unikke installationsnummer.
- Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, såsom billede, video og lyd, der kan indeholde dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
- Billed- og lydmateriale under din egen brug af overvågningsfunktionen i dit hjem, ejendom og andre private bygninger, såsom billede, video og lyd, der kan omfatte personoplysninger om dig og andre, der befinder sig i det overvågede område.
- Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
- RKI-oplysninger, såsom oplysninger om betalingsanmærkninger og tvangsauktioner.
- Følsomme personoplysninger, såsom helbredsoplysninger, hvis du frivilligt vælger at dele sådanne oplysninger, når du anser dem for at være relevante for brugen af Tjenesten (f.eks. vedrørende en hørenedsættelse, der forhindrer dig i at høre sirenen), eller i tilfælde af en ulykke.
- Andre oplysninger, du giver i din kommunikation med os.
I tabellerne nedenfor kan du læse mere om, hvordan vi hos Verisure behandler dine personoplysninger, når du bruger Verisures Tjenester.
FORMÅL
Hvad vi gør:
Vi behandler oplysninger om dig for at kunne indgå en kontrakt med dig eller den virksomhed du er ansat i, samt levere vores Tjenester. For at kunne give dig et prisoverslag er vi f.eks. nødt til at behandle boligrelaterede oplysninger som størrelsen på ejendommen, antallet af etager, antallet af døre og vinduer og antallet af personer, der bor der. Tilbuddet kan gives enten via telefon, hjemmebesøg eller via onlinespørgeskemaet. For derefter at etablere en kontrakt og sikre betaling for Tjenesterne, er vi nødt til at indsamle oplysninger som betalingsmetode, personnummer og kontaktoplysninger.
Indgående og udgående telefonopkald optages. Se mere om dette i formålsbeskrivelsen for at dokumentere og kvalitetssikre vores Tjenester nedenfor.
Kategorier af personoplysninger:
Kundens eller den ansattes kontaktoplysninger såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af den omfattede ejendom.
Betalingsoplysninger, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonummer, banknavn eller andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dine personoplysninger baseret på din forudgående anmodning om kontakt jf. forbrugeraftalelovens § 4 (kun forbrugere) og ved aftaleindgåelse opfyldelsen af en kontrakt med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b).
Derudover behandler vi dine personoplysninger ved optagelse af telefonsamtaler på baggrund af Verisures legitime interesse i at dokumentere og kvalitetssikre, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), som vi mener vejer tungere end dine interesser.
Vi opbevarer din forudgående anmodning om kontakt i 3 år, og opbevarer betalingsoplysninger i fem år fra afslutningen af det regnskabsår, hvor seneste kundetransaktion er foretaget (regnskabsår = 1/1 til 31/12), samt kontraktuelle oplysninger i 5 år fra afslutningen af kontraktforholdet og optagelser af telefonsamtaler i 3 måneder.
Hvad vi gør:
Vi foretager et forenklet ekstern RKI-tjek af alle nye kunder.
RKI-tjek foretages i forbindelse med, at du eller din virksomhed som kunde ønsker at foretage et køb og i den forbindelse indgår en abonnementsaftale.
Kategorier af personoplysninger:
RKI-oplysninger navn, og personnummer, herunder oplysninger om misligholdte betalinger og tvangsauktioner.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dit personnummer på baggrund af dit samtykke, jf. GDPR artikel 6(1)(a) og databeskyttelseslovens § 11, stk. 2, nr. 2., samt Verisures legitime interesse i at indhente og lave RKI-tjek, jf. GDPR artikel 6 (1)(f) da Verisure giver dig mulighed for at købe services på abonnement, hvilket berettiger, at der udføres et kredittjek af eventuelle betalingsanmærkninger. Efter en samlet vurdering anses Verisures legitime interesse for at veje tungere end den registreredes interesser.
Vi opbevarer dit personnummer i 3 år fra afslutningen af kontraktforholdet.
Hvad vi gør:
Vi behandler dine personoplysninger for at administrere kundekontrakten, for eksempel ved at administrere kundeprofil og brugerkonto og for at administrere betaling for Tjenesterne.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger for dig som kunde eller som ansat hos en kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Kontaktoplysninger på den kontaktperson, som kunden har valgt, såsom navn, telefonnummer og e-mailadresse.
Husstandsoplysninger, f.eks. en beskrivelse af dit hjem.
Betalingsoplysninger, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonummer, banknavn eller andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten.
Verifikationsdata, såsom kodeord, der er knyttet til din brugerprofil.
Brugeroplysninger, såsom oplysninger om dig og de personer, der er knyttet til din installation, og dit unikke installationsnummer.
Følsomme personoplysninger, såsom helbredsoplysninger, hvis du mener, at det er nødvendigt for Verisure at være opmærksom på særlige forhold, der er relevante for alarmstyringen, såsom nedsat hørelse eller fysisk handicap.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os.
Juridisk grundlag:
Behandlingen er nødvendig for opfyldelsen af en kontrakt med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b).
Vi opbevarer kontrakts oplysninger og administrationsoplysninger i 5 år fra afslutningen af kontraktforholdet.
Hvad vi gør:
Vi behandler dine personoplysninger med det formål at håndtere en indgående alarm. Dette omfatter bl.a. at verificere årsagen til alarmen, kontakte dig eller en kontaktperson, som du har angivet, modtage indgående alarmopkald og identificere dig som kunde m.v. Vi behandler også dine personoplysninger for at kunne administrere og følge op på alarmen og tilkalde politiet eller andre beredskabstjenester, hvis det er nødvendigt.
For at kunne levere alarmtjenesten, har vi brug for at registrere signaler, som du opretter i alarmsystemet, f.eks. når du aktiverer alarmen (alarm til) eller deaktiverer den (alarm fra).
Afhængigt af dine indstillinger kan vi også behandle dine placeringsdata, når du bruger din mobile enhed og har aktiveret en af tjenesterne Verisure SOS eller Følg mig hjem. Når du bruger en af de ovennævnte tjenester, kan geolokaliseringsdata blive behandlet for f.eks. at afgøre, om du er hjemme, når alarmen går i gang, eller for at sende push-meddelelser til dig, når du aktiverer Verisure SOS eller Følg mig hjem.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger om dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Kontaktoplysninger for den kontaktperson, som kunden har valgt, såsom navn, telefonnummer og e-mailadresse.
Alarmlogdata, f.eks. oplysninger om, hvornår du slår alarm til, slår alarm fra og al kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmstyring.
Enhedsdata, f.eks. statusoplysninger om de enheder, der er installeret i ejendommen, for at sikre, at de er operationelle og fungerer.
Verifikationsdata, f.eks. kodeord, der er knyttet til din brugerprofil.
Brugeroplysninger, f.eks. oplysninger om dig og de personer, der er tilknyttet din installation, og dit unikke installationsnummer.
Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, såsom billede, video og lyd, der kan indeholde dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
Følsomme personoplysninger, såsom helbredsoplysninger, kan blive behandlet, hvis de er til stede i tilfælde af en alarm, f.eks. i tilfælde af sygdom.
Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
Geolokaliseringsdata, såsom GPS-data fra din mobile enhed.
Juridisk grundlag:
Behandlingen er nødvendig for at opfylde en kontrakt med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b) eller ved behandling af følsomme helbredsoplysninger hvor det er nødvendigt for at beskytte dine eller andres vitale interesser ved alarmer, jf. GDPR artikel 9 (2)(f).
TV-overvågning opbevarer vi i 30 dage. Optagelserne vil dog kunne opbevares i længere, hvis det er nødvendigt og i overensstemmelse med TV-overvågningsloven.
Derudover opbevarer vi alarmregistreringerne og tilknyttede følsomme personoplysninger i 3 år.
Hvad vi gør:
Vi behandler dine personoplysninger med det formål at håndtere en indgående alarm, hvor vi ikke kan kontakte kunden. Dette omfatter bl.a. at verificere årsagen til alarmen og kontakt til dig som kontaktperson.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger om dig som kontaktperson, såsom navn, telefonnummer og e-mailadresse.
Kontaktoplysninger for den kontaktperson, som kunden har valgt, såsom navn, telefonnummer og e-mailadresse.
Verifikationsdata, f.eks. kodeord, der er knyttet til kontaktpersonen.
Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
Juridisk grundlag:
Behandlingen er nødvendig. Hvor det ikke er muligt at komme i kontakt med alarmkunden, behandler vi dine personoplysninger på baggrund af GDPR art. 6 (1) (f), hvor vores legitime interesse i at kunne kontakte dig i nødstilfælde m.v. går forud for dine interesser.
Vi opbevarer oplysninger om kontaktpersoner i 3 år efter ophør som kontaktperson.
Hvad vi gør:
Vi behandler dine personoplysninger for at følge op på alarmhændelser og evaluere, hvordan vores alarmovervågning i kriminalitetsforebyggende øjemed kan forbedres. Det gør vi f.eks. ved at kontakte dig for at følge op på en alarmhændelse. Hvis det er nødvendigt, kan vi tilbyde dig en sikkerhedsservice efter en alarmhændelse, hvilket betyder, at vi gennemgår vores Tjenester og ser, om vi kan bidrage til en øget følelse af sikkerhed efter en hændelse.
Desuden foretager vi kvalitetsopfølgninger af dit alarmsystem ved at gennemgå og evaluere den eksisterende placering af komponenter.
Kategorier af personoplysninger:
Kundekontaktoplysninger, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Husstandsoplysninger, f.eks. en beskrivelse af dit hjem.
Alarmlogdata, f.eks. oplysninger om, hvornår du slår alarm til, slår alarm fra og al kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmstyring.
Enhedsdata, f.eks. statusoplysninger om de enheder, der er installeret i husstanden, for at sikre, at de er operationelle og fungerer.
Brugeroplysninger, f.eks. oplysninger om dig og de personer, der er tilsluttet din installation, og dit unikke installationsnummer.
Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, såsom billede, video og lyd, der kan indeholde dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dine personoplysninger på baggrund af Verisures legitime interesse i at evaluere og følge op på vores håndtering af alarmhændelser, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), som vi mener vejer tungere end dine interesser.
Hvis du ikke er interesseret i opfølgning i form af en sikkerhedstjeneste, har du mulighed for at gøre indsigelse mod en sådan behandling. I sådanne tilfælde vil vi ikke behandle dine personoplysninger til dette formål.
Inden for rammerne af dette formål behandler vi også dine personoplysninger, fordi det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt med dig, når vi vurderer placeringen af komponenter i henhold til branchestandarder, jf. GDPR artikel 6 (1)(b). Vi opbevarer evaluerings oplysninger i 3 år.
Hvad vi gør:
Nogle af vores Tjenester giver dig som kunde mulighed for at bruge overvågningsfunktionen i dit hjem, din ejendom og andre private bygninger. Mediefilerne fra overvågningen behandles i Verisures mobilapp. Verisures personale har ikke adgang til disse filer, og du er dataansvarlig, hvor overvågningsfunktionen anvendes af dig til behandling af personoplysninger i form af billed- og videomateriale, og hvor behandlingen ikke er led i rent personlige eller familiemæssige aktiviteter, fx overvågning af ansatte, kunder, samarbejdspartnere eller i det offentlige rum.
For at muliggøre din brug af overvågningsfunktionen har vi brug for at registrere signaler, som du opretter i alarmsystemet, f.eks. når du aktiverer alarmen, dvs. alarm til eller deaktiverer, dvs. alarm fra.
Kategorier af personoplysninger:
Brugernavn, login til vores Tjenester og til -og frakoblingslog.
Juridisk grundlag:
Behandlingen er nødvendig for opfyldelsen af en kontrakt med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b).
Vi opbevarer brugernavn, login og til -og frakoblingslog i 3 år fra kontraktens ophør.
Du skal derudover som data ansvarlig ved brug af overvågningsfunktionen selv sørge for rettidig sletning, da Verisure ikke har adgang til dine filer.
Hvad vi gør:
Vi behandler dine personoplysninger, når du kommer i kontakt med vores kundeservice, f.eks. når du ringer eller sender os en e-mail, fordi du har et problem med din alarmenhed, vil stille spørgsmål om en tidligere alarmhændelse eller vil klage.
Al kommunikation med dig dokumenteres i din alarmlog.
Indgående og udgående telefonopkald optages, se mere om dette i formålsbeskrivelsen for at dokumentere og kvalitetssikre vores Tjenester nedenfor.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger om dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Kontaktoplysninger om potentielle kunder, f.eks. navn, hjemmeadresse, telefonnummer og e-mailadresse.
Betalingsdata, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonummer, banknavn eller andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten.
Alarmlogdata, såsom oplysninger om, hvornår du slår alarm til, slår alarm fra og al kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmstyring.
Verifikationsdata, såsom kodeord, der er knyttet til din brugerprofil.
Brugeroplysninger, f.eks. oplysninger om dig og de personer, der er tilknyttet din installation, f.eks. ind- og udgang og dit unikke installationsnummer.
Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, såsom billede, video og lyd, der kan indeholde dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os.
Juridisk grundlag:
Behandlingen er nødvendig for at opfylde en aftale med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b). Derudover behandler vi dine personoplysninger ved optagelse af telefonsamtaler på baggrund af Verisures legitime interesse i at dokumentere og kvalitetssikre, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), som vi mener vejer tungere end dine interesser.
Vi opbevarer kunde- og support data i 3 år.
Hvad vi gør:
Vi kontakter dig med henblik på et sikkerhedstjek og installationsmøde. Derudover har du som kunde mulighed for at anbefale andre at blive kunde hos os, f.eks. via vores hjemmeside, via en sælger eller installatør eller ved at bruge funktionen "Anbefal os" i vores mobilapp. Vi behandler dine personoplysninger og personoplysningerne for den potentielle kunde, du anbefaler på lovlig vis, for at administrere Verisures anbefalingsprogram.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger om dig som kunde, f.eks. navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Kontaktoplysninger om potentielle kunder, f.eks. navn, hjemmeadresse, telefonnummer og e-mailadresse.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dine personoplysninger baseret på din forudgående anmodning jf. forbrugeraftalelovens § 4 (kun forbrugere) og derudover på Verisures legitime interesse i at levere et henvisningsprogram, der gavner vores eksisterende og potentielle kunder, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), og hvor vi har fastslået, at disse interesser opvejer din interesse i beskyttelsen af dine personoplysninger.
Vi opbevarer dine personoplysninger i 3 år.
Hvad vi gør:
Verisure giver dig som kunde mulighed for at købe yderligere produkter inden for rammerne af din alarm og bestille ekstra batterier m.v. til dine enheder via Verisures egen webshop. For at kunne gennemføre købet og sikre, at din ordre bliver sendt til dig, behandler vi data som betalingsoplysninger og kontaktoplysninger om dig.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger om dig som kunde eller ansat hos en kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Betalingsoplysninger, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonummer, banknavn eller andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten, samt oplysninger om købte produkter.
Juridisk grundlag:
Behandlingen er nødvendig for at opfylde købsaftalen med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b).
Vi opbevarer betalingsoplysninger i 5 år fra afslutningen af det regnskabsår, hvor seneste kundetransaktion er foretaget (regnskabsår = 1/1 til 31/12) og kontraktuelle oplysninger i 5 år fra afslutningen af kontraktforholdet.
Hvad vi gør:
Vi udfører forskellige former for markedsføringsaktiviteter, f.eks. for at informere dig om nye tjenester og produkter. Vi kan også kontakte dig for at følge op på, hvordan du oplever tjenesten efter en vis brugsperiode som ny kunde. Vi kan i den forbindelse bruge tracking for bedre at kunne forstå dine behov og målrette vores kommunikation.
Vi behandler også dine personoplysninger for at sende dig direkte markedsføring om vores Tjenester via e-mail, post, SMS, telefon eller gennem tilpassede onlineannoncer.
Vi kan dele dine personoplysninger med tredjeparter, hvor de for nogle behandlinger fungerer som databehandler, for nogle behandlinger fungerer som fælles dataansvarlig med Verisure, og for nogle behandlinger kan fungere som uafhængig dataansvarlig. Formålet med denne deling af personoplysninger er målrettet markedsføring, hvilket betyder, at du som modtager skal kunne modtage mere relevant produkt- og serviceinformation. I nogle specifikke tilfælde kan vi kontakte dig for at spørge, om vi må dele en "Good story" som en del af vores markedsføring. "Good stories" er korte nyhedshistorier om, hvordan vores Tjenester har ført til en særlig god kundeoplevelse. Vi deler aldrig oplysninger om dig, medmindre vi personligt har aftalt dette med dig.
Vi vil i andre specifikke tilfælde gerne bruge dit billede til markedsføring, når det er aftalt.
Derudover arbejder vi også med forskellige analyseværktøjer for bedst muligt at nå ud med den rigtige information til den rigtige kunde og med markedsføring via online platforme.
Kategorier af personoplysninger:
Kontaktoplysninger for dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af din bolig.
Demografiske data, f.eks. alder.
Husstandsrelaterede data, f.eks. antallet af voksne og børn i husstanden.
Adfærdsdata, f.eks. hvilke e-mails du har åbnet, og hvilke links du har klikket på.
Beskrevne kundeoplevelser og billede af dig, når det er aftalt.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dine personoplysninger på baggrund af dit samtykke, når vi markedsfører direkte til dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(a), og vil tilpasser markedsføringen baseret på Verisures legitime interesse, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), hvor denne interesse går forud for din interesse (underlagt kravene i markedsføringsloven).
Vi behandler dine personoplysninger baseret på samtykke, jf. GDPR artikel 6 (1)(a), når vi deler positive kundeoplevelser ("Good stories"), og når vi behandler dit billede baseres dette på en modelkontrakt med dig, jf. GDPR artikel 6 (1)(b).
Vi opbevarer dine oplysninger i 3 år efter sidste henvendelse til dig, og vi opbevarer dit billede i 20 år.
Du har altid mulighed for at gøre indsigelse mod direkte markedsføring ved at følge afmeldingslinket i de elektroniske forsendelser eller ved at klikke her.
Hvad vi gør:
Vi behandler dine personoplysninger for at analysere vores Tjenester, f.eks. baseret på kundeundersøgelser. Formålet med disse analyser er at forbedre og udvikle vores Tjenester, f.eks. ved at gøre det muligt for os at optimere vores Tjenestetilbud. For at kunne tilbyde dig en sikker og problemfri alarmhåndtering arbejder vi hos Verisure med løbende uddannelse af vores personale. Inden for rammerne af uddannelsen kan vi behandle data om dig som kunde, da vi bruger eksempler fra faktiske hændelser i uddannelsesmaterialet for at eksemplificere, hvordan arbejdet skal udføres. Det gør vi for at sikre sikkerheden og kvaliteten i håndteringen af indkomne alarmer. Hvis der forekommer billeder, optagede samtaler eller andre oplysninger i træningsmaterialet, er oplysningerne dog altid pseudonymiserede, hvilket betyder, at det ikke er muligt at knytte oplysningerne direkte til dig uden yderligere oplysninger.
Desuden behandler vi personoplysninger om dig inden for rammerne af såkaldt "medlytning". Nye medarbejdere foretager altid medlytning, dvs. sidder ved siden af en mere erfaren kollega og lytter til, hvordan kollegaen håndterer indgående alarmer/opkald, til oplæringsformål.
Kategorier af personoplysninger:
Kundekontaktoplysninger, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af dit hjem.
Demografiske data, f.eks. alder.
Husstandsrelaterede data, såsom antallet af voksne og børn i husstanden.
Lydmateriale i form af dit alarmopkald eller andre indgående eller udgående opkald mellem dig og Verisure.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dine personoplysninger baseret på Verisures legitime interesse i kvalitetssikring, forbedring og udvikling af vores Tjenester, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), som vejer tungere end din interesse.
Vi opbevarer dine oplysninger i 3 år.
Hvad vi gør:
Vi kan være nødt til at behandle oplysninger om dig for at opfylde vores juridiske forpligtelser, f.eks. i lyset af krav, der følger af Vagtvirksomhedsloven, politiets forskrifter og generelle råd om vagtselskaber og sikkerhedspersonale samt bogføringsloven.
Kategorier af personoplysninger:
Alle kategorier af personoplysninger, der er anført i afsnit 3.2.
Juridisk grundlag:
Behandling af personoplysninger er nødvendig for at opfylde Verisures juridiske forpligtelser, jf. GDPR artikel 6 (1)(c).
Vi opbevarer dine oplysninger i henhold til relevant lovgivning.
Hvad vi gør:
Hvis Verisure omstruktureres, f.eks. opdeles i flere forskellige virksomheder, eller hvis en tredjepart ønsker at overtage Verisure, vil Verisure overføre dine og andre kunders personoplysninger til den overtagende virksomhed. Denne virksomhed vil i sådanne tilfælde fortsætte med at bruge dine personoplysninger til de samme formål som dem, vi har angivet i denne Persondatapolitik, medmindre du modtager andre oplysninger i forbindelse med overførslen.
Kategorier af personoplysninger:
Alle kategorier af personoplysninger, der er anført i afsnit 3.2.
Juridisk grundlag:
Succession i forhold til danske særregler herom eller berettiget interesse, jf. GDRP artikel 6 (1)(f), da vi mener, at vores interesse i at muliggøre en overtagelses- eller omstruktureringsproces vejer tungere end din interesse.
Vi opbevarer dine oplysninger i henhold til relevant lovgivning.
Hvad vi gør:
Vi kan være nødt til at behandle dine personoplysninger for at beskytte vores juridiske interesser i tilfælde af en tvist, f.eks. for at fastslå, gøre gældende eller forsvare retskrav.
Kategorier af personoplysninger:
Alle kategorier af personoplysninger, der er anført i afsnit 3.2.
Juridisk grundlag:
Vi behandler dine personoplysninger baseret på Verisures legitime interesse, jf. GDPR artikel 6 (1)(f), da vi mener, at vores interesse i at beskytte vores interesser i tilfælde af en tvist vejer tungere end din interesse.
Vi opbevarer dine oplysninger i henhold til relevant lovgivning.
4. INDSAMLING AF PERSONOPLYSNINGER
De indsamlede data varierer afhængigt af, hvordan du bruger vores Tjenester, og hvilke Tjenester du har valgt at få adgang til. Vi får de personoplysninger, vi behandler om dig, enten direkte fra dig, fra tredjeparter (f.eks. hvis en eksisterende kunde har angivet dig som en anbefalet potentiel kunde) eller fra din brug af vores Tjenester (f.eks. apps, hjemmeside, gennem lyd-, billed- eller filmfiler).
For mere information om de Tjenester, du har valgt at få adgang til, og deres funktionalitet henvises til Verisures generelle vilkår og betingelser, servicevilkår, instruktioner og manualer.
Vi indsamler og/eller modtager også data fra forskellige virksomheder, som vi samarbejder med, f.eks. forsikringsselskaber, boligselskaber, virksomheder i vores reklamenetværk, brancheforeninger og udbydere af kundelister. Vi bestræber os altid på, så vidt det er muligt at samarbejde med virksomheder, der er baseret i EU/EØS.
5. OPBEVARING AF PERSONOPLYSNINGER
Vi behandler kun dine personoplysninger som beskrevet i denne Persondatapolitik.
Når vi ikke længere har brug for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor, sletter vi dataene fra vores systemer, databaser og sikkerhedskopier.
6. HVEM DELER VI DINE PERSONOPLYSNINGER MED?
Verisure kan dele dine personoplysninger med betroede partnere, der er relateret til Verisures kerneforretning inden for sikkerhed, og som også tilbyder relevante og sikkerhedsforbedrende tjenester og fordele. Delingen er baseret på enten vores kontraktforhold med tredjeparten, vores legitime interesse eller en juridisk forpligtelse.
6.1. Vi kan dele oplysninger med andre virksomheder i Verisure-koncernen eller partnervirksomheder i forbindelse med leveringen af vores Tjenester. Da vi ønsker at tilbyde vores kunder så fordelagtige og komplette sikkerhedsløsninger som muligt, kan vi dele dine oplysninger med udvalgte modtagere, der er anført nedenfor. Disse virksomheder har en tilsvarende juridisk eller kontraktlig forpligtelse til at behandle dine personoplysninger sikkert i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.
Tabellen nedenfor viser de tredjeparter, som vi deler data med:
Vi kan dele dine oplysninger med: | Kategorier af personoplysninger, der deles: |
Tredjepartsudbydere som Apsis, der behandler kunderelaterede oplysninger og håndterer telefon-, e-mail- og/eller postkontakt med dig som kunde. | Kundekontaktoplysninger, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Demografiske data, f.eks. alder.
Alarmlogdata, f.eks. oplysninger om, hvornår du slår alarm til, slår alarm fra og al kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmstyring. |
Kundesupportudbydere som Ropo Capital, der hjælper os med at give dig fakturaer. | Kundekontaktoplysninger såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse. |
Franchisetagere og partnere såsom Insta A/S, som håndterer service, installationer, produkter, vedligeholdelse, kundeservice, og som Verisure samarbejder med i salgsaktiviteter og for at finde potentielle nye kunder og nye markedsføringskanaler. Delingen er reguleret af en databehandleraftale. | Kontaktoplysninger for dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Personnummer.
Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af din bolig.
Betalingsoplysninger, såsom kredit- og debetkortoplysninger, bankkontonummer, banknavn eller andre oplysninger relateret til betaling af Tjenesten.
Verifikationsdata, såsom kodeord, der er knyttet til din brugerprofil.
Brugeroplysninger, såsom oplysninger om dig og de personer, der er knyttet til din installation, og dit unikke installationsnummer.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os. |
Cloud-infrastrukturudbydere - Amazon Web Service For dig, der gemmer billeder, lyd, video om dig, der har installeret en Arlo-enhed og tilsluttet enheden til Verisures alarmsystem. Delingen er reguleret af en databehandleraftale. | Kontaktoplysninger for dig som kunde, f.eks. e-mailadresse.
Billed- og lydmateriale under din egen brug af overvågningsfunktionen i dit hjem, ejendom og andre private bygninger, såsom billede, video og lyd, der kan omfatte personoplysninger om dig og andre, der befinder sig i det overvågede område. |
Leverandør af cloud-infrastruktur – Microsoft. Som en del af Verisures infrastruktur kan alle kategorier af persondata opbevares i Microsoft. Håndteringen af data i Microsoft er underlagt strenge tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger. Delingen er reguleret af en databehandleraftale. | Alle kategorier af persondata anført i afsnit 3.2, men lagrer ikke alarmlogdata. |
Udbydere af betalingstjenester og andre finansielle tjenester såsom inkassofirmaer og finansielle rådgivere, der håndterer betalinger og krav som følge af kontrakten med dig, f.eks. i tilfælde af manglende betaling for vores Tjenester. Verisure deler også data med domstole for at håndtere ubetalt gæld og i tilfælde af tvangsfuldbyrdelse og tilbagetagelse. Modtagerne agerer som dataansvarlige. | Kontaktoplysninger for dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Personnummer.
Alarmlogdata, såsom oplysninger om, hvornår du slår alarm til, slår alarm fra og al kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmhåndtering. |
Markedsførings- og markedsundersøgelsesleverandører som Medallia, Adobe CMS, Kantar, Meta, Google og andre leverandører, som Verisure samarbejder med for at gennemføre markedsføring og udføre markedsundersøgelser og kundeundersøgelser. Delingen er reguleret af en databehandleraftale. | Kontaktoplysninger for dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Demografiske data, såsom alder.
Husstandsrelaterede data, f.eks. antallet af voksne og børn i husstanden.
Alarmlogdata, såsom oplysninger om, hvornår du slår alarm til, slår alarm fra og al kommunikation, der finder sted med Verisure inden for rammerne af alarmstyring.
Med hensyn til Meta og Google: Verisure deler kun krypterede e-mailadresser og telefonnumre. |
Sikkerhedsfirmaer (f.eks. Securitas A/S) behandler dine data for at reagere på hændelser, når Verisure sender vagter til din ejendom. Delingen er reguleret af en databehandleraftale. | Kontaktoplysninger for dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Kontaktoplysninger for den kontaktperson, som kunden har valgt, såsom navn, mobilnummer og e-mailadresse.
Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af din bolig.
Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, såsom billede, video og lyd, der kan omfatte dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
Følsomme personoplysninger, f.eks. helbredsoplysninger.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os. |
Samarbejdspartnere som f.eks. forsikringsselskaber, leasingselskaber, brancheforeninger eller andre relevante parter med en klar forbindelse til Verisures kerneforretning og parter, hvis aktiviteter kan tilbyde Verisures kunder gunstige og sikkerhedsfremmende tjenester og fordele. Delingen er reguleret af en databehandleraftale. | Alle kategorier anført i afsnit 3.2. |
Myndigheder eller tilsvarende tredjeparter, f.eks. politiet og andre beredskabstjenester, f.eks. i tilfælde af indbrud eller ulykker. Modtagerne agerer som dataansvarlige. | Kontaktoplysninger om dig som kunde, såsom navn, telefonnummer, postadresse og e-mailadresse.
Personnummer.
Kontaktoplysninger på den kontaktperson, som kunden har valgt, såsom navn, mobiltelefonnummer og e-mailadresse.
Boligrelaterede oplysninger, f.eks. en beskrivelse af din bolig.
Billed- og lydmateriale i tilfælde af en alarm, f.eks. billede, video og lyd, der kan indeholde dine personoplysninger og andres personoplysninger, hvis de er til stede, når alarmen udløses.
Følsomme personoplysninger, f.eks. helbredsoplysninger.
Andre oplysninger, som du giver i din kommunikation med os. |
Købere eller andre efterfølgere i tilfælde af fusioner, frasalg, omstrukturering, reorganisering, opløsning og andre salg eller overdragelser af Verisures aktiver. Modtagerne agerer som dataansvarlige. | Alle kategorier anført i afsnit 3.2. |
Offentlige myndigheder eller tilsvarende tredjeparter i forbindelse med revisioner, retssager eller af andre lignende årsager. Dette er for at opfylde en juridisk forpligtelse og for at kunne forsvare vores juridiske interesser i tilfælde af en tvist. Modtagerne agerer som dataansvarlige. | Alle kategorier anført i afsnit 3.2. |
Bemærk venligst, at denne liste kan variere og løbende blive opdateret.
7. AUTOMATISERET BESLUTNINGSTAGNING
7.1 Verisure bruger ikke behandling til automatiseret beslutningstagning.
8. HVOR BEHANDLES DINE PERSONOPLYSNINGER?
8.1 Verisure opbevarer kun dine personoplysninger inden for EU/EØS eller i et land, der er omfattet af EU-Kommissionens afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet.
Hvis personoplysninger behandles i et land uden for EU/EØS eller i et land, der ikke er omfattet af EU-Kommissionens afgørelse om tilstrækkeligheden af beskyttelsesniveauet, sker overførslen i overensstemmelse med gældende lovgivning. Du kan altid få oplyst, hvordan Verisure overfører personoplysninger og på hvilket grundlag ved at kontakte Verisure. Du kan finde vores kontaktoplysninger nederst i afsnit 13 i denne Persondatapolitik.
9. DINE RETTIGHEDER
9.1 Vores ansvar for dine rettigheder
Som dataansvarlig er vi ansvarlige for at sikre, at dine personoplysninger anvendes i overensstemmelse med loven, og at dine rettigheder håndhæves. Du kan til enhver tid kontakte os, hvis du ønsker at udøve dine rettigheder. Du kan finde vores kontaktoplysninger nederst i afsnit 13 i denne Persondatapolitik.
Verisure er forpligtet til at svare på din anmodning om at udøve dine rettigheder inden for en måned efter, at du har kontaktet os. Hvis din anmodning er kompleks, eller hvis vi har modtaget et stort antal anmodninger, har vi ret til at forlænge tidsfristen med yderligere to måneder. Hvis vi ikke er i stand til at foretage den handling, du har anmodet om, inden for en måned, vil vi informere dig om årsagen til forsinkelsen og om din ret til at klage til tilsynsmyndigheden.
Enhver form for information, kommunikation og enhver anden handling, vi foretager i forbindelse med dine rettigheder som registreret, er gratis for dig. Men hvis det, du anmoder om i henhold til dine rettigheder, er åbenlyst ubegrundet eller urimeligt, har vi ret til at opkræve et administrationsgebyr eller nægte at opfylde din anmodning.
9.2 Din ret til adgang, berigtigelse, sletning og begrænsning
9.2.1 Du har ret til at anmode om:
(i) Adgang til dine personoplysninger
Du har ret til at blive informeret om, hvorvidt vi behandler dine personoplysninger, og i så fald hvilke personoplysninger vi behandler. Det betyder, at du har ret til gratis at få en kopi af de personoplysninger, vi bruger. For eventuelle yderligere kopier har vi ret til at opkræve et rimeligt administrationsgebyr. Hvis du fremsætter en anmodning i elektronisk format, f.eks. via e-mail, vil vi give dig oplysningerne i et almindeligt anvendt elektronisk format.
Din ret til adgang betyder dog ikke, at du altid har ret til at få det faktiske dokument, der indeholder dine personoplysninger. Din ret til indsigt betyder, at du skal have en troværdig og forståelig gengivelse af de personoplysninger du anmoder om. Denne ret indebærer retten til at få uddrag af dokumenter eller endda hele dokumenter, eller uddrag fra databaser, som bl.a. indeholder disse oplysninger, hvis udleveringen af en sådan kopi er afgørende for, at du effektivt kan udøve de rettigheder, der er tillagt dig i henhold til GDPR, under hensyntagen til at der i den forbindelse skal tages hensyn til andres rettigheder og frihedsrettigheder.
(ii) Berigtigelse af dine personoplysninger
På din anmodning eller på eget initiativ vil vi berigtige, anonymisere, slette eller supplere personoplysninger, som vi opdager er unøjagtige, ufuldstændige eller vildledende. Du har også ret til at supplere med yderligere oplysninger, hvis der mangler noget relevant.
(iii) Sletning af dine personoplysninger
Du har ret til at anmode om, at vi sletter dine personoplysninger, hvis der ikke længere er en acceptabel grund til, at vi bruger dem. Men hvis behandlingen er nødvendig, vil den blive betragtet som legitim, f.eks. når:
- behandlingen er nødvendig for at overholde en juridisk forpligtelse,
- behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares.
I betragtning af ovenstående skal sletning udføres af os, hvis intet af ovenstående gælder, og hvis:
- behandlingen af dine personoplysninger ikke længere er nødvendig til de formål, hvortil de blev indsamlet,
- vi bruger dine personoplysninger på grundlag af dit samtykke, og du trækker det tilbage,
- du gør indsigelse mod vores brug af dine personoplysninger efter en interesseafvejning, og vi ikke har vigtige interesser, der opvejer dine interesser og rettigheder,
- vi har brugt personoplysningerne på en uautoriseret måde, eller vi har en juridisk forpligtelse til at slette personoplysningerne.
Der kan dog være lovkrav eller andre tvingende grunde til, at vi ikke straks kan slette dine personoplysninger. Vi vil så stoppe med at bruge dine personoplysninger til andre formål end overholdelse af loven, eller hvis det er nødvendigt af en anden tvingende grund.
(iv) Begrænsning af brug
I nogle tilfælde har du ret til at begrænse vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du anmoder om begrænsning af dine personoplysninger, og vi gennemfører en sådan begrænsning, vil vi også informere dig, før begrænsningen ophører. Du har ret til at anmode om begrænsning, når:
- du mener, at dine personoplysninger er unøjagtige, og du har anmodet om berigtigelse, mens vi undersøger nøjagtigheden af personoplysningerne,
- brugen er ulovlig, og du ikke ønsker personoplysningerne slettet,
- Verisure som dataansvarlig ikke længere har brug for personoplysningerne til vores anvendelsesformål, men du har brug for dem til at etablere, udøve eller forsvare et retskrav, eller
- du har gjort indsigelse mod behandlingen, indtil det er afklaret, om vores vigtige interesser vejer tungere end dine.
Vi vil tage alle rimelige skridt til at underrette alle, vi har delt dine personoplysninger med i henhold til afsnit 6, hvis vi har rettet, slettet eller begrænset adgangen til dine personoplysninger, efter at du har bedt os om at gøre det. På din anmodning vil vi informere dig om, hvem vi har videregivet personoplysninger til.
9.3 Din ret til at gøre indsigelse mod brugen
Du har ret til at gøre indsigelse mod den brug af dine personoplysninger, som vi foretager på grundlag af en interesseafvejning (se afsnit 3 ovenfor). Hvis du gør indsigelse mod en sådan brug, vil vi kun fortsætte brugen, hvis vi har vigtige grunde til at fortsætte brugen, som vejer tungere end dine interesser, eller hvis behandlingen er nødvendig for, at retskrav kan fastlægges, forsvares eller gøres gældende. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod behandling af personoplysninger, når en sådan behandling sker med henblik på direkte markedsføring. Hvis du gør indsigelse mod en sådan behandling, vil vi ikke længere behandle personoplysningerne til sådanne formål.
9.4 Din ret til at trække dit samtykke tilbage
Hvis vi har brug for dit samtykke til at behandle dine personoplysninger, har du altid ret til at trække dit samtykke tilbage ved at kontakte os. Kontaktoplysninger kan findes nedenfor i afsnit 13 i denne Persondatapolitik.
9.5 Din ret til dataportabilitet
Du har ret til dataportabilitet. Det betyder en ret til at modtage dine personoplysninger i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format og til at få disse oplysninger overført til en anden dataansvarlig. Du har kun ret til dataportabilitet, når brugen af dine personoplysninger er automatiseret, og vi baserer vores brug på dit samtykke eller på en kontrakt mellem dig og os. I praksis betyder retten til dataportabilitet f.eks., at du har ret til at modtage og overføre de personoplysninger, du har givet os, da du oprettede din brugerkonto hos os på hjemmesiden eller mobilappen.
9.6 Din ret til at klage til en tilsynsmyndighed
9.6.1 Du har ret til at indgive en klage til tilsynsmyndigheden (Datatilsynet, www.datatilsynet.dk), hvis du ikke er tilfreds med vores behandling af dine personoplysninger.
10. VI BESKYTTER DINE PERSONOPLYSNINGER
10.1 Verisure er optaget af, at du altid skal kunne føle dig tryg, når vi behandler dine personoplysninger. Vi har derfor truffet både tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, herunder adgangsbegrænsninger og regelmæssige interne kontroller, for bedst muligt at beskytte dine personoplysninger mod f.eks. uautoriseret adgang, ændring eller tab. I tilfælde af en sikkerhedshændelse, der kan påvirke dig væsentligt, vil vi kontakte dig.
11. COOKIES
11.1 Verisure bruger cookies og lignende teknologier (“cookies”) på vores hjemmeside for bl.a. at forbedre din oplevelse hos os og for at forenkle og tilpasse vores hjemmeside efter dine behov og krav. Hvis du vil vide mere om vores brug af cookies, kan du læse mere i vores Information om cookies, hvor vi forklarer, hvordan vi bruger cookies, og hvilke valg du har vedrørende brugen af cookies.
12. ÆNDRINGER TIL DENNE PERSONDATAPOLITIK
12.1 Denne meddelelse om beskyttelse af personoplysninger blev opdateret den 2. oktober 2023.
12.2 Verisure har til enhver tid ret til at ændre denne meddelelse om beskyttelse af personoplysninger. Den seneste version af meddelelsen vil altid være tilgængelig på vores hjemmeside.
12.3 Når vi foretager ændringer, der ikke er rent sproglige eller redaktionelle, vil du blive informeret om ændringerne inden for en rimelig tid, før de træder i kraft. Hvis du ikke er enig i ændringerne, har du ret til at gøre indsigelse mod behandlingen, før ændringerne træder i kraft.
13. SÅDAN KONTAKTER DU OS
Vores databeskyttelsesrådgiver fungerer som hovedkontaktperson for alle spørgsmål vedrørende vores Persondatapolitik.
Databeskyttelsesrådgiveren kan kontaktes via webformular, eller via brev til:
Verisure A/S
DPO, juridisk afdeling
Hovedvejen 2
2600 Glostrup
*For at sikre, at en kundeanmeldelse på Trustpilot kommer fra en reel kunde, beder Trustpilot anmeldere om at bekræfte, at deres anmeldelse er relateret til en reel kundeoplevelse og tager en række foranstaltninger for at sikre dette.